Ομαδικό πορτραίτο
παιδιών
|
Ο Νικόλαος Ξυδιάς Τυπάλδος ήταν Έλληνας ζωγράφος της
Επτανησιακής σχολής. Γεννήθηκε στο Ληξούρι της Κεφαλονιάς το 1826 και
πραγματοποίησε τις εγκύκλιες σπουδές του στο Αργοστόλι. Στη συνέχεια, με τη
βοήθεια του αδελφού του Μιχαήλ σπούδασε ζωγραφική στην Ιταλία (δεν είναι
ξεκάθαρο αν σπούδασε στη Ρώμη ή στη Βενετία).
Μετά το θάνατο του αδελφού και
προστάτη του από χολέρα, μεταβαίνει στο Λονδίνο και έπειτα (1866) στο Παρίσι
όπου έζησε για τριάντα χρόνια και ανέπτυξε έντονη καλλιτεχνική και εκθεσιακή
δραστηριότητα αποσπώντας θετικές κριτικές. Ταυτόχρονα πραγματοποίησε αρκετά
ταξίδια στην Ευρώπη. Το 1899 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα όπου πέρασε το
τελευταία χρόνια της ζωής του παραγνωρισμένος. Απεβίωσε το 1909. Συμμετείχε επί
σειρά ετών σε εκθέσεις ζωγραφικής στο Παρίσι, το Λονδίνο αλλά και την Αθήνα.
Θεματολογία
Κατά κύριο
λόγο ασχολήθηκε με την προσωπογραφία, τη νεκρή φύση, την ηθογραφία, την
απεικόνιση ιστορικών και μυθολογικών παραστάσεων και την αγιογραφία. Θεωρείται
ο κυριότερος εκπρόσωπος της ψυχολογικής προσωπογραφίας του 19ου αιώνα στην
Ελλάδα.
Νύμφες του δάσους, έργο
του Νικόλαου Ξυδιά, λάδι σε χαρτί επικολλημένο σε χαρτόνι,
42x60 εκ., συλλογή
της Βουλής των Ελλήνων
|
Τεχνοτροπία
Ο Ξυδιάς
συνδύαζε στο έργο του τη ρεαλιστική απεικόνιση με την ψυχολογική διερεύνηση των
εικονιζόμενων προσώπων. Τα περισσότερα έργα του εντάσσονται στο κλίμα του
ακαδημαϊκού ρεαλισμού, ενώ δέχεται επιδράσεις από τον Εντουάρ Μανέ στο έργο του
Κύριος με ζακέτα) ενώ στην προσωπογραφία του Εμμανουήλ Ροΐδη «στηρίζεται
αποκλειστικά στις χρωματικές αξίες». Στις αγιογραφίες του ήταν έντονη η επιρροή
του από τη δυτικότροπη επτανησιακή ζωγραφική, ενώ στις μυθολογικές και
αλληγορικές σκηνές στις λυρικές χρωματικές συνθέσεις του ακολουθεί τον
προϊμπρεσιονισμό. «Στις ηθογραφικές σκηνές, όπου σημειώνονται επιδράσεις από
την ιταλική παράδοση και τους Ολλανδούς του 17ου αιώνα φιλτραρισμένες μέσα από
τον ρεαλισμό του C. Corot και τη ζωγραφική της Σχολής της Barbizon, κατορθώνει
να αποδώσει τη λαϊκή ζωή και την καθημερινότητα χωρίς ιδεαλιστική διάθεση ».
Πορτραίτο νέου ανδρός.
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 65 x 52 εκ.,
|
Πορτραίτο ανδρός,
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 65 x 50 εκ
|
Προσωπογραφία Δ.
Βικέλα, Λάδι σε μουσαμά, 130 x 79 εκ.
Εθνική Πινακοθήκη
|
Προσωγραφία Φιλήμονα
|
Προσωπογραφία γυναίκας,
π. 1870
|
Προσωπογραφία Ελληνίδας |
Προσωπογραφία Βασιλείου
Μπουντούρη
|
Προσωπογραφία ανδρός
|
Όρκος φιλικών
|
Τα Αναφιώτικα
|
Νεκρή φύση με αγγινάρες,
π. 1875-1885
|
Νεκρή φύση με φρούτα
|
Νεκρή φύση με πεπόνι
και κανάτι.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου